Sealen

Waarom sealen?

Sealen gebeurt om de kiezen te beschermen tegen gaatjes (cariës). Het beschermt ze op die plaatsen waar ze het meest gevoelig zijn voor gaatjes, namelijk in de groeven en putjes. Deze zijn kwetsbaar, vooral als ze diep en smal zijn. De haren van de tandenborstel kunnen de groefjes moeilijk schoonpoetsen. Sealen gebeurt meestal kort nadat de blijvende kies helemaal is doorgebroken. Dan is de kans op gaatjes het grootst.

Hoe ziet sealen bij de tandarts er uit?

1. Reinigen en etsen.

Allereerst maakt de tandarts of mondhygiënist de kies goed schoon met een borsteltje of een instrument. Om de lak goed te laten hechten, ruwt de tandarts of mondhygiënist de groefjes en putjes in het glazuur op met een zure vloeistof of gel. Dat heet etsen en gebeurt meestal met een spuitje of een kwastje nadat de kies is drooggeblazen.

Praktijk sfeerbeeld

2. Spoelen en drogen

Na een korte inwerktijd spoelt de tandarts of mondhygiënist de zure vloeistof of gel weg met water. Dat gebeurt met een lucht-/waterspuit. Het water wordt opgezogen met een speekselzuiger. Speeksel zorgt er voor dat de lak minder goed aan de kies hecht. Daarom houdt de tandarts of mondhygiënist de kies met wattenrolletjes en een speekselzuiger droog, zodat er geen speeksel bij kan komen.

Praktijk sfeerbeeld

3. Rubberdam

Soms spant de tandarts of mondhygiënist een heel dun rubber lapje om de hele kies of om meerdere kiezen. Dit wordt ook wel rubberdam genoemd. Een ringetje houdt het lapje op zijn plaats. Het ringetje drukt soms iets op het tandvlees, maar dat went meestal snel. Daarna spuit hij de kies met een luchtspuit droog.

4. Sealen

Nu kan de tandarts of mondhygiënist de kunststoflak met een instrument of kwastje op de kies aanbrengen. De lak is heel dun en vloeit tot diep in de bodem van de groefjes en putjes.

Praktijk sfeerbeeld

5. Verharden van de lak

Als laatste stap moet de lak hard worden gemaakt. Dat gebeurt met een lamp die blauw licht geeft. Soms gebruikt de tandarts of mondhygiënist een oranje schermpje om de ogen tegen het blauwe licht te beschermen. Tenslotte controleert de tandarts of mondhygiënist of de lak goed op zijn plaats zit.

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Samenwerkende Tandartsen Dalfsen - Welsummerweg? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer 0900-8602.

Praktijkinformatie

Openingstijden

Gesloten
maandag08:15 - 12:15 | 12:45 - 16:45
dinsdag08:15 - 12:15 | 12:45 - 16:45
woensdag08:15 - 12:15 | 12:45 - 16:45
donderdag08:15 - 12:15 | 12:45 - 16:45
vrijdag08:00 - 12:00
zaterdagGesloten
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Welsummerweg 19-A
Dalfsen 7722RP
Route

Patiëntervaringen

1393 reviews · ⭐ 8.9 gemiddeld

Super!

Voor mij als volwassene is de tandarts niets nieuws, maar voor mn kinderen misschien nog ietwat spannend. Nu gaan ze naar de tandarts alsof het een uitje is, zo leuk is diogo met kinderen en stelt hij ze met veel humor volkomen op hun gemak! Kortom aanrader!

Goed

Goed uit geleg wat ze ging doen

Vriendelijk en kundig geholpen

Vriendelijk en kundig geholpen

Prettig geholpen.

Goed en vlot geholpen.

vriendelijk personeel

er is altijd vriendelijk personeel. je wordt altijd goed geholpen.

Prima

Fijne praktijk met fijne mensen.

Prima

Kundig

Ik vind tandarts Diogo heel sociaal en vriendelijk.

.

Ik ben tevreden

Ik ben tevreden

Deskundige hulp

Uitstekend advies over de behandeling van een voortand

Goed geregeld

Controle van tandarts tijdens behandeling mondhygiëniste erg praktisch.

Uitstekend

Prima tandartsenpraktijk Nemen rustig de tijd voor je , en leggen alles uit voordat ze wat doen.

Goed

Goede behandeling.bij mondhygiëne Tandarts zelf zelf ook even naar mijn gebit gekeken

Nieuwe tandarts

Met de vorige ook tevreden, maar nu weer. Goede controle doordat ze ff vertelt wat ze doet. Bij vragen, duidelijke antwoorden. Kennis en kunde.

Altijd op mijn gemak, altijd aardig!

Altijd rustig, aardig, belangstellend!

Prima

Prima

Eindelijk na jaren weer een fijne, meedenkende tandarts

Ik word gezien en gehoord door deze tandarts en hij denkt erg met me mee na een boel problemen met mijn gebit dit jaar. Heel blij met Diogo als tandarts!!!

Prettig en vriendelijk geholpen door iedereen.

De tandarts was vriendelijk en efficiënt, ik zal haar zeker aanbevelen.

Geweldig gedaan

De wortelkanaalbehandeling waar ik vantevoren tegenop zag , heb ik totaal niets van gevoeld.

ga nooit met tegenzin heen, hulp uitstekend

zie boven genoemde eerdere reactie.

Prima

Leuke en zeer kundige tandarts

Prima

Prima zoals altijd

Goed

Vriendelijk, snel werken,

Vriendelijke mensen

Oké